Friday, December 2, 2011

2. Staden jag bor i

Det är fredagskväll i staden jag bor i och det är den kallaste kvällen på länge. Julljus, glitter och snöflingor i ett material som liknar kristall hänger i luften längs med Kungsgatan. Mörkret sänker sig.
Jag drar in luft genom näsan och även fast att det är kallt och luftvägarna nästan förfryser så fortsätter jag. Gång på gång på gång. Det doftar jul. Kanske kommer det från ett bageri i närheten.

Ibland ser jag en ensam svan simma lugnt längs med Göta älv. Den ser obekymrad ut, som om det vore givet att Göta älv är platsen på jorden för honom (eller henne). Jag önskar att jag kunde lära mig av det. Här är det mest ett virrvarr hit och dit av vad man ska eller borde göra, vem man är och vem man inte är. Bäst att du är originell annars platsar du inte in.

Hem ljuva hem är du trots allt, ljuva Göteborg.

No comments:

Post a Comment